F

Segalanya bermula disini..a story about my breastfeeding journey

07:00


Pantasnya masa berlalu sedar tak sedar dah 10tahun usia perkahwinan kami.
Anak pun dah berderet empat orang.
Alhamdulilah semua nya dapat saya menyusukan sendiri.
.

Azwa menyusu 6 bulan sahaja.Arina hingga dua tahun setengah.Anis pula mama tengah usaha putuskan susu.
Annasya pula happily breastfeed dgn mama.
.

Bercerita tentang bf anak-anak ini.Hidup saya pernah jadi UP SIDE down sekejap.
.

Gara-gara Arina yang kami detect alah susu lembu.Kononnya saya dulu plan nak campur je atas kekangan kerja.Arini alahan hingga muka jadi bengkak kemerahan termasuk badan dia sekali.
.

Saya akui dulu saya naif tentang penyusuan susu ibu.Saya fikir sampai 6bulan saja susukan pun dah memadai.Namun rupanya ada aturan Allah untuk saya dan anak-anak.
.

Setelah confirm Arina lactose intolerant, kami suami isteri pun berbincang.Suami cadangkan saya teruskan penyusuan tanpa campur dengan susu lain.
.

Bermulalah pencarian saya tentang susu ibu.Kerana stok susu saya masa tu sendu ibarat kais pagi makan pagi kais petang makan petang..saya cari jalan untuk tambahkan susu.
.

Pertama sekali saya cari supplement.Cari punya cari..saya terpikat dengan produk Shaklee.Saya beli set trial dulu.Alhamdulillah set tu bantu production susu saya.Jadi bulan seterusnya saya beli full SET PENYUSUAN.
.

Set ni orang kata mahal.
Tapi demi anak dan fikirkan kos susu tepung dan perbelanjaan hospital bagi saya biarlah kami berkorban sikit.
.

Ia berbaloi sebenarnya kerana Arina makin sihat tanpa alahan dan stok susu saya mencukupi untuknya.
.

Sejak dari itulah saya nekad menyusukan anak-anak saya.Terima kasih Shaklee kerana bantu penyusuan mereka menjadi lancar dan saya dah tak stress fikirkan susu tak cukup.
.

Terbayar rasanya pengorbanan saya bangun malam pam susu, mengepam di cubicle pejabat smpai diusik tgh mesin rumput dan support yg tak terhingga dari suami dan bekas rakan sekerja.
.

Semoga kisah saya menjadi inspirasi kawan-kawan diluar sana.Breastfeed tak susah.Susu bukan tak ada.Betulkan nawaitu..cari ilmu..cari pakar yang boleh membantu.Pasti boleh.

Happy breastfeeding mommies semua.

#makanak4
#khasiatsusuibu
#ohsem22
#TeamERIC
#tsunamishaklee
#tsunamishaklee2018

No comments:

Powered by Blogger.