F

Tiada shortcut untuk berjaya

23:00


No pain No gain
Mana ada businessman atau businesswoman yang tiba-tiba terus kaya raya. 
.
Kita ambil contoh Datok Azizan Osman.
Banyak kali failed dalam hidup hingga pernah muflis.Kisah dia memang panjang.Namun dia bangkit semula untuk bina empayar perniagaannya semula.
.
Dato Vida..Datok Alif Syukri..Tony Fernandes..Bonda Rozita..antara usahawan saya kagumi ini, masing-masing ada kisah struggle mereka tersendiri.
.
Saya juga ada kisah saya.
.
Mungkin ada yang tahu sebelum ini yang saya berniaga pakaian wanita dan tudung.
.
Alhamdulillah saya dapat berniaga di bazar dan buka booth.Jualan juga memberansangkan.
.
Namun lama kelamaan apabila cuaca ekonomi negara berubah, orang dah mula slow membeli.Pendek kata kuasa membeli kurang.
.
Premis dan penganjur event mula naikkan harga sewa tapak.Bukan sekali ganda...ada juga dua kali ganda dari harga sebelum.
.
Akhirnya saya berundur berniaga offline buat sementara waktu dan decide cara lain untuk promosi kan perniagaan saya.
.
Saya mula berjinak-jinak belajar berniaga online di FB dan IG.Awal-awal memang rasa payah.
Iyalah..saya ni biasa biz secara offline tiba-tiba buat online kan so jadi mcm kejutan budaya kat diri ini.
.
Bab nak promote online mula-mula memang malu.Haha.Fikir nak cerita apa...nak letak gambar apa.Kang orang cakap apa.
Sampai macam tu sekali.Aduh.
.
Lama kelamaan usaha saya mula membuahkan hasil.Kawan-kawan fb dan ig mula contact saya untuk khidmat konsultansi dan pembelian.
.
Saya juga mula buka mulut di kejiranan saya tentang produk perniagaan saya seperti tudung2 dan Shaklee.
.
Saya turut berusaha pergi ke kelas-kelas anjuran group Shaklee dan kelas marketing untuk tambah lagi ilmu saya.
.
Suami dan anak-anak paham minat mama dia.
Mereka lah yang banyak bagi sokongan.
Bantu saya COD, pos barang, jagakan anak-anak sementara saya pergi berniaga.Terima kasih suamiku.
.
Saya tahu bukan senang nak senang.
Dalam nak senang akan ada siri jatuh bangun,perit direjek,di keji dicaci.
Namun semua itu saya anggap dugaan nak berjaya.
.
Its still a long way to go.
No matter how hard it is..i will be stand still.
Gambatte Aneng!!

#thestrugglestory
#tsunamishaklee
#tsunamishaklee2018
#abfhteam
#ohsem22
#TeamERIC

No comments:

Powered by Blogger.